inprimatu
Once poemas inéditos
Izenburua:
Once poemas inéditos
Sinadura:
Jaime Delclaux
Urkizaren iruzkina:
Egilea(k):
Delclaux, Jaime

Argitalpena:
Egan.
Urtea:
1949
Argitalpenaren urtea:
Alea:
3
Orrialdea:
1-8

 

 

 

 

faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


faksimilea ikusteko


Abenduan. Jaun done Toma Cantorberi'koa

 

Aguerre, Jose

 

 Ill ontan dugu done bat aundi,

 zeru goitian dagola;

 Eguberrietan, ezba'litz aina,

 jarriko ezuten bereala:

 Cantorbery'ko Gotzai errimia,

 makur-ezina ta zaila;

 soin eta gogoz azkarra izanik,

 otzan il zen eta apala.

 

 Iesu'k munduan Goiko Jaunaren

 ahala zeukan legezki

 Olio-baratzan giza purtzilak

 birrin al zituen errezki.

 Iņork baņoago gaitza ikusteko

 argia zuan egoki,

 baita bularran su bat minago,

 gaitzari bearrez iardoki.

 

 Au ta guztire, Iesu, baketsu,

 bildotxa-gisaz eman zen,

 ixil-ixilik, bigun ta ezti,

 Petri'n urrakoa adabatzen.

 Orduz geroztik ikusi tugu,

 eriok eztare ez izitzen,

 kistar zindoen eredu autak

 itz esan gabe pairatzen.

 

 Iesu'ri Toma'k bai artu dio

 antza t'iduri bizia;

 nai ezbeitzuen etsai zakarra

 dadin indarrak ukia;

 armarik ere ezdela behar

 zaintzeko etxe donia

 bailitza soilik gaztelu-molde

 guda-legez eutsia.

 

 Orra noiz zituen Toma zuhurrak

 itzak, ospatsu beitira;

 arerio latzak bila zebilzkion

 bazter orotan begira,

 txede biurriz, marruma gaitzez,

 patari-gosez eizira,

 mendekio gorriz aspertu-galez,

 deus ez izaki kupira.

 

 Ikara gabe zegoan Toma,

 biyotz zaintsua tin-tinko,

 ta bere baitaz abiatzekotan,

 etsaiak zituen autsiko;

 oldez gotorra, buru bipila,

 odol berozko bai golko,

 alderditarrez eliza bete,

 gudura zuken beharko.

 

 Onen gaņera, elizakoak

 oiuka naiak oldartu,

 behar-beharra ba'zuten ere

 beren burua garbitu.

 Onen arian badoatzi zalu

 naita barnetik ertxitu,

 noiz eta ere beste batzuek

 Toma beitute inguratu.

 

 Baņan Gotzaiak gogor eginez

 kataska-eskeko karrari,

 maltso agertzen da, Kristo bezala

 ola mintzatzen delari:

 "Zabal dizogun bildurrik gabe

 "bila datorkidanari;

 ""more castrorum" Eliza Deuna

 "aldeztearren ez ari;

 "Goiko Jaunaren oru doatsua

 "gaztelu-gisan ez gorde;

 "Artzai naizenaz iltzeko ere

 "gertua daukit nik olde;

 "beraz ordean begira zozue

 "elizakori ez kalte.

 "Jaunaren lege zorrotza beita,

 "minki dezute bear bete."

 

 Giza anker oiek, ederrets utsez

 Erregearen asmua,

 Tom gurenari otzan alare

 moztu zioten burua;

 Moztu ta amorru gaitzak artuta.

 Toma'n uina, berua,

 elizan zuten sakabanatu,

 an utzitare gorpua.

 

 Asi zitzaitzun larri mirariak,

 hura gozetsiz, disdiran,

 non eta gozoz elizatiarrek

 deuntzat beitute segiran;

 Gotzai-autu ta donets-artekoan

 amabi urte yoan ziran;

 orren "markarik" maiz ez atera

 urteen jiran lurbiran.

 

 Sotila beita ospatu degun

 Toma Apezpiku ta Deuna,

 aren berrian eman nai nizuen

 nere kaskoak daukana.

 Ortara nintzen bulkoan ere

 beitut neonek eguna;

 on dakigula zuei ta bioi

 Toma Deunaren omena.

 


Urrilan. Dom Bruno

 

Aguerre, Jose

 

 Dom Bruno

 Euntan emeretzi

 berrogei ta zortzi,

 urri-illean

 seigarrenean

 nekean badare, al gera bizi..

 

 Etxetik atera

 aire zabalera;

 degunaz susma,

 erria da ema;

 aizea barato, bakean gera.

 

 Basoan, ixilik;

 aizere ez ixpirik;

 goian da bare,

 errekan ere;

 aditzen ezdela iņun ozenik.

 

 Orain, beti, lehen

 aizeak ezuen

 txistua baizik

 eraunts zelarik;

 gu gaizo geranok ola ginuen.

 

 Areago-re du;

 bai ziņez ohartu

 aizea dela

 iarduki ergela

 barra-barreatzen ots eta soņu.

 

 Egalek, aukera

 joateko nai-nora;

 aize gaberik

 ez da trabarik

 zear egiteko, goiti-beitira.

 

 Txoririk ez nabai,

 oiurik ez nunbai;

 airean keia

 ezin barreia;

 zeruan, laņoa, txurizko sapai.

 

 Gilen, urrutian

 aizkora-lanian;

 ari da gogoz

 kaska-kaska joz;

 soņua zait eldu kaska banian.

 

 Txuriko'k ez sainka;

 ez ardi-marraka;

 Yakue mutikoak

 maltxo-maltxoak

 larrean txerriak eroso dauzka.

 

 Eskolaren ondo

 mutikoak multxo;

 egun orotan

 ari pillotan;

 gaur baņan mutikoak oro daude so.

 

 Zer dan ezin uste

 egunari dut galde;

 beatza agoan

 Dom Bruno zegoan:

 Ixio, nik dudala egun au nere.

 


Azaroan. Urrelilia

 

Aguerre, Jose

 

 Gerkeraz ere ola deritza;

 idulez deiken ez ei da itza;

 ikurraz kide?

 "txiripaz" ote?

 izenok guziz ezdakar egi:

 norek airatu oin funts gabeki?

 

 Udazken-lili, auxen bai gerta,

 sasoi ontako erregin beita;

 dituen margoez,

 txuri, ņabarrez,

 arro ta mardul, parerik ezdu;

 otzak eztare ezdio izitu.

 

 Orritan dena iltzen delarik,

 urreliliak burua txutik;

 ezgero uste

 nola nai ere;

 margotan ba'da, fiņura baiki,

 ikartze gozo baitere dauki.

 

 Oro da bakan lili bitxion,

 mixterio larri bide bat berton.

 Nola, ba, deike

 ain dezan erne

 urrelilia, beste loriak

 agor dituen ipar gorriak?

 

 Eskualdeon beintzat illen lorea

 ba'zeneritza, ginuke obea.

 Auxen seguru

 badagokizu;

 alatan ala, zer nai den ere,

 arto jasorako autu zaituzte.

 

 Aren txuria oin da gongoren;

 illendako re du "tira" gizen;

 t'iņork ez iguin

 ba ere daukiņ

 beltzaile-seta, etarikona

 illak nai baiture ulunez "tizna".

 

 Zenduak, oin beltz, zergatik ote?

 kolore beltza, iduriz, leize;

 beltzuna ezdea

 argi gabea,

 txuriai gosez jaten diena?

 Uxa zagun beti argi ezdena.

 

 Iltzen delarik gure maite bat

 diruri bidean iya inpernurat;

 zer dakarra, ba,

 beltzera lerra?

 Sinets ba'ginu, legea danez,

 jauntziko giņake argi-margoez.

 

 Urrelilioi, utz, ba, nik gorets,

 azaltzen zarela zer den kolorez;

 leia dizut nik;

 ņabar ala orik

 ba'zinetorkit, ber onetsiren;

 argi-jatorriz, zaudela zauden.

 


inprimatu